Kevés olyan meghatározó irodalmi művet lehetne említeni a magyar irodalom történetében, mint Madách Imre Az ember tragédiája című színművét, amelyet noha színpadra szánt annak szerzője, mégis éppen ezen a téren mutatja a legnagyobb kihívást – dramaturgok és rendezők egész sora próbálkozott már
[>>>]
Kevés olyan meghatározó irodalmi művet lehetne említeni a magyar irodalom történetében, mint Madách Imre Az ember tragédiája című színművét, amelyet noha színpadra szánt annak szerzője, mégis éppen ezen a téren mutatja a legnagyobb kihívást – dramaturgok és rendezők egész sora próbálkozott már eddig is a nagy ívű költemény színpadra állításával. A jelen tanulmánykötet négy szerzője egyrészt kísérletet tesz rá, hogy az élénk diskurzuson belül bizonyos kérdések tekintetében nyugvópontot találjanak, másrészt a kanonikus mű újabb értelmezési horizontjait szeretnék ezzel együtt megnyitni, miközben éppen a színpadra állítás, később a filmvászonra történő adaptáció lehetőségeit és korlátait is közelebbről megnézik. Az MMA gondozásában – az irodalmi témájú tanulmánykötetekhez képest is – elegáns megjelenésű kötet, jóllehet csak négy tanulmányt foglal magában, azok közül a negyedik önálló kötetbe is kerülhetett volna, ha csupán a terjedelmet vesszük figyelembe, közös kötetbe szerkesztésüket viszont inkább indokolta a tematikus együttállás, a hasonló módszertani megközelítések.*** A kötet előszavát követően Nyilasy Balázs irodalomtörténész tanulmánya olvasható, melyben a tudós szerző a Madách-dráma irodalomelméleti kritikáiról ad számot az érdeklődő olvasóknak. A második dolgozat, melyet Kis Domokos Dániel színháztörténész jegyez, az 1926 és 1939 között megrendezett Madách-feldolgozásokra helyezte írása fókuszát. A színpad után a filmvászon következik: Kelecsényi László filmtörténész a színpadi adaptációhoz viszonyítva nézi meg közelebbről és veszi számba a film médiumának sajátos lehetőségeit és korlátait, a színházhoz való klasszikus, s olykor ambivalens viszonyát. A tanulmánykötet záró szövege Windhager Ákos minuciózus kutatómunkáját dicséri: benne a Madách-dráma jelentésgazdagodásáról olvashatunk az egymást követő zenei újraírások révén. A gazdagon jegyzetelt tanulmányok végén találjuk a bibliográfiákat, valamint a szerzők rövid életrajzát. A kötet irodalmárok, színház-, film- és zenetörténész szakemberek figyelmét fogja felkelteni. "www.kello.hu minden jog fenntartva"
[<<<]